Het begin van een nieuw jaar brengt voor zorgorganisaties veel (reken)werk met zich mee. Naast onder andere wijzigingen in wet- en regelgeving, extra taken voor de salarisadministratie en het opstellen van de jaarrekening staat – voor verhurende zorgorganisaties – ook het afrekenen van de servicekosten over boekjaar 2017 op het programma. En dat laatste brengt risico’s met zich mee.

Veel verhurende zorgorganisaties maken gebruik van een eigen model voor de servicekostenafrekening. Helaas blijkt in de praktijk dat de wijze van berekenen in deze modellen niet voldoet aan de strikte wet- en regelgeving omtrent de servicekosten. De mix tussen zorgruimtes, huureenheden en gemeenschappelijke ruimtes maakt een juiste verdeling van kosten vaak erg complex.

  • Te veel doorbelasten

    Zorgorganisaties belasten soms diensten door aan huurders die volgens de wet niet doorberekend mogen worden. In 2017 hebben diverse zorgorganisaties bedragen variërend van € 100.000 tot € 400.000 moeten terugbetalen, toen hun huurders dit bij de huurcommissie aankaartten.

  • Te weinig doorbelasten

    Het kan ook andersom: sommige zorgorganisaties belasten juist te weinig door aan huurders, terwijl dit wél mag volgens de wet. In 2017 liepen diverse zorgorganisaties bedragen variërend van €40.000 en €70.000 per complex mis.